Research
Please click on selected field for more information.
For reprints of publications please contact the authors directly.
Bilingualism
Research interest: prof. Joanna Rokita-Jaśkow, dr Agata Wolanin, dr Katarzyna Nosidlak i dr Werona Król-Gierat
Access to publication: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13670050.2022.2114788
About the project: Get ready for school
https://eduskills.plus/grfs
In 2018, approximately 6.9 million migrant children were present in the European Union, often lacking sufficient language skills that hinder their school readiness.
This project aims to address the language preparation needs of preschool children from migrant families, providing parents with tools to foster their children’s language competence and readiness for school.
As part of the project, a comprehensive platform will be developed, serving as a central hub for parents and teachers. This platform will focus on promoting multilingualism and fostering intercultural learning. Additionally, an e-learning app will be created, featuring modules that target vocabulary and language preparation for school. The app will be accessible in four languages – German, Lithuanian, Polish, and Slovenian.
To support language learning further, the project will provide guidelines for parents and suggest family activities that facilitate language development. Ultimately, the project aims to enhance the availability of e-learning materials for migrant parents and children, improving their access to language learning resources.
Partner organisations
- Kultur- und Bildungsprojekte e.V. (Niemcy) www.facebook.com/kubiproberlin/
- Studio Gaus GmbH (Niemcy) www.studiogaus.com
- Österreich Institut GmbH(Austria) www.oesterreichinstitut.at
- Inter-kulturo mednarodni kulturno izobraževalni center d.o.o. (Słowenia) www.interkulturo.si
- Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Polska) www.up.krakow.pl
- Vilniaus universitetas (Litwa) www.vu.lt
- Niedersaechsisches Institut fuer fruehkindliche Bildung und Entwicklung e.V. e.V. (Niemcy) www.nifbe.de
Early language education
Przyswajanie języków obcych przez dzieci; Psycho- i socjolingwistyczne aspekty dwujęzyczności i wielojęzyczności, społeczno-pedagogiczne czynniki wpływające na efektywność nauczania, polityka edukacyjna i językowa, kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli.
Badania na ten temat prowadzi dr Joanna Rokita-Jaśkow (grant NCN 2011-2014: ‘Wczesny start językowy – wyraz aspiracji edukacyjnych rodziców czy realizacja polityki różnojęzyczności?’).
Dziedziną tą zajmuje się również dr Werona Król-Gierat.
Wellbeing
The aim of the project is to specify the factors that may influence teacher and learner wellbeing.
Publication: https://jows.pl/artykuly/w-kierunku-dobrostanu-przyszlych-nauczycieli-jezykow-obcych
Intercultural competence
The area of expertise of dr Agnieszka Strzałka i dr Agata Wolanin.
Special educational needs
Rodzice i nauczyciele obserwują w szkołach wrastającą liczbę uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Naszym zadaniem jest stworzenie uczniom warunków szkolnych pozwalających kompensować trudności w nauce przy jednoczesnym rozpoznawaniu i wspieraniu ich uzdolnień. W celu umożliwienia im pełnego dostępu do edukacji potrzebne jest wsparcie ze strony wykwalifikowanych nauczycieli, którzy potrafią rozpoznać indywidualne potrzeby ucznia i dopasować metody nauczania do specyficznych potrzeb swoich uczniów. Jak skutecznie uczyć języka angielskiego uczniów z dysleksją, autyzmem, ADHD i innymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
Badania na ten temat prowadzą dr Werona Król-Gierat.
Access to publication: http://www.wydawnictwoup.pl/848/Teaching-English-to-Children-with-Special-Educational-Needs.html