dr hab. prof. UP Joanna Rokita-Jaśkow
Kierownik Katedry Dydaktyki Języka Angielskiego z-ca przewodniczącego Rady Dyscypliny – Językoznawstwo
Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego
joanna.rokita-jaskow@up.krakow.pl
pok: 3
ORCID: 0000-0002-6272-9548
publikacje:
http://bgbase.up.krakow.pl/Stanowisko:
- Profesor Uniwersytetu Pedagogicznego
Pełnione funkcje w Instytucie i Uniwersytecie:
- Kierownik Katedry Dydaktyki Języka Angielskiego,
- Zastępca Przewodniczącego Rady Dyscypliny Językoznawstwo (15.07. 2019 – 30.09. 2023).
Stopnie naukowe:
- 2014;Doktor habilitowany nauk humanistycznych;
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie;
Tytuł pracy: „Foreign language learning at pre-primary level: parental aspirations and educational practice”;
Recenzent:Prof. dr hab. Janusz Arabski, Prof.dr hab. Hanna Komorowska, Prof. dr hab. Elżbieta Mańczak-Wohlfeld, Prof. dr hab. Maria Wysocka.
- 2005; Doktor nauk humanistycznych;
Akademia Pedagogiczna w Krakowie;
Tytuł pracy: „Lexical development in early L2 acquisition”;
Promotor: Prof. dr hab. Anna Niżegorodcew;
Recenzent: Prof. dr hab. Ida Kurcz, Prof. dr hab. Hanna Komorowska.
- 1997; Magister filologii angielskiej;
Uniwersytet Jagielloński;
Tytuł pracy: „Project work in EFL classes”;
Promotor: dr Maryla Korosadowicz
Dyscyplina naukowa:
- Przyswajanie języków obcych przez dzieci,
- Dwu – i wielojęzyczność,
- Polityka edukacyjna i językowa,
- Kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli.
Katedra:
- Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego
Zainteresowania badawcze:
- przyswajanie języków obcych przez dzieci,
- dwu – i wielojęzyczność,
- polityka edukacyjna i językowa,
- kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli.
Prowadzone zajęcia:
- Metodyka nauczania j. angielskiego,
- Psycholingwistyka,
- Teorie uczenia się i nauczania języków obcych,
- Ocenianie,
- Multilingualism and multiculturalism,
- Seminarium magisterskie.
Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:
- Polskie Towarzystwo Neofilologiczne (PTN),
- International Association of Multilingualism (IAM),
- Polskie Towarzystwo Lingwistyki Stosowanej (PTLS),
- AILA-REN Network Research into Early Language Learning.
Wybrane wykłady gościnne:
- 2021; Invited plenary lecture A multilingual learner in the Polish school: a challenge or an opportunty? 13 International Conference „East-West. A dialogue of languages and cultures”. Pomeranian Academy in Słupsk, Poland;
- 2019; Invited plenary lecture: Beyond songs and games: the whys and hows of early foreign language learning. International Conference: Topics in Applied Linguistics/Classroom-Oriented Research, Opole;
- 2017; Invited lecture: Advanatges of early language learning, Zagreb University, Croatia/Uniwersytet w Zagrzebiu;
- 2017; Invited plenary lecture :“Is it the earlier, the better”?………… or why we (should) teach children foreign languages at all ?” Conference: Philological Encounters in Sandomiria. Organizator: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Sandomierzu.
Najważniejsze publikacje:
Monografie:
- Rokita-Jaśkow, J. & A. Wolanin (Eds.). 2021. Facing diversity in child foreign language education. Cham:Springer.
- Rokita-Jaśkow, J. and M. Ellis. (Eds). 2019. Early instructed SLA . Pathways to competence. Bristol: Multilingual Matters
- Rokita-Jaśkow, J. & K. Nosidlak (red.) 2020. Nauczanie języków obcych dzieci. Globalne wyzwania, lokalne rozwiązania. Kraków: Wydawnictwo UP,
- Rokita-Jaśkow, J. i W. Król-Gierat (red.). 2017.Wczesny start językowy. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego,,
- Rokita-Jaśkow, J. 2013. Foreign language learning at pre-primary learning: parental aspirations and educational practice. Kraków: Wydawnictwo UP,
- Rokita- Jaśkow, J. 2010. Moje dziecko uczy się języka obcego. Najczęściej zadawane pytania. Kraków: Wydawnictwo UP,
- Rokita, J.2007. Lexical development in early L2 acquisition. Kraków: Wydawnictwo AP.