dr Werona Król-Gierat
Adiunkt badawczo-dydaktyczny
Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego
werona.krol-gierat@up.krakow.pl
pok: 313
ORCID: 0000-0001-6522-2550
publikacje:
http://bgbase.up.krakow.pl/Stanowisko:
- Adiunkt badawczo-dydaktyczny
Pełnione funkcje w Instytucie Uniwersytecie:
- p.o. Kierownika Katedry Dydaktyki Języka Angielskiego (2020/21),
- zastępca (2020/21) i kierownik (2021/22) studiów podyplomowych „Nauczanie języka angielskiego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- członek Rady Instytutu Filologii Angielskiej,
- członek Rady Jakości Kształcenia dla kierunku Filologia Angielska.
Stopnie naukowe:
- 2017; Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie – językoznawstwo spec./ Językoznawstwo stosowane;
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie;
Tytuł pracy: „Nauczanie języka angielskiego jako obcego w oddziałach integracyjnych na etapie wczesnoszkolnym. Diagnoza potrzeb nauczycieli i osiągnięć uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”;
Promotor: dr hab. prof. UP Joanna Rokita-Jaśkow;
Promotor pomocniczy: dr Małgorzata Marzec-Stawiarska;
Recenzenci: prof. zw. dr hab. Hanna Komorowska (Uniwersytet SWPS Humanistycznospołeczny w Warszawie), prof. zw. dr hab. Katarzyna Karpińska-Szaj (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).
- 2011; Magister filologii, spec. języki i kultura krajów romańskich;
Uniwersytet Jagielloński;
Tytuł pracy: „Transformacja w przekładzie audiowizualnym na przykładzie dubbingu Pinocchia Roberta Benigniego w wersji amerykańskiej i polskiej”.
- 2011; Magister filologii angielskiej;
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie;
Tytuł pracy: „Nauczanie słownictwa dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem filmów animowanych”.
- 2009; Licencjat filologii angielskiej z pedagogiką wczesnoszkolną;
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie;
Tytuł pracy: „Nauka języka angielskiego wspomagana komputerowo”.
Dyscyplina naukowa:
- Językoznawstwo (językoznawstwo stosowane).
Katedra:
- Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego.
Zainteresowania badawcze:
- przyswajanie języków obcych przez dzieci,
- specjalne potrzeby edukacyjne,
- kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli,
- edukacja i integracja uczniów dwu-/wielojęzycznych z doświadczeniem migracji.
Prowadzone zajęcia:
- Dydaktyka języka angielskiego – przygotowanie do nauczania języka angielskiego na wczesnym etapie edukacyjnym,
- Podstawy dydaktyki języków obcych,
- Organizacja pracy w klasie,
- Ocenianie w nauczaniu języka angielskiego,
- Specjalne potrzeby edukacyjne w kształceniu językowym w świecie realnym i wirtualnym,
- Seminarium licencjackie.
Członkostwo w Towarzystwach Naukowych
- Polskie Towarszystwo Neofilologiczne (PTN),
- Early Language Learning Research Association (ELLA).
Wbrane wykłady gościnne
- 2023; Cagliari, Włochy, Universita’ di Cagliari,
- 2018; Wenecja, Włochy, Universita’ Ca’Foscari,
- 2017; Porto, Portugalia, Universidade do Porto,
- 2016; Madryt, Hiszpania, Universidad Complutense de Madrid (CES Don Bosco),
- 2015; Rzym, Włochy, Universita’ Degli Studi di Roma “La Sapienza”.
Najważniejsze publikacje
Monografie:
- Król-Gierat, W. (2020). Teaching English to Children with Special Educational Needs. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego,
- Rokita-Jaśkow , J., Król-Gierat, W. (2017). (eds) Wczesny start językowy: wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, pp. 206-224.
Artykuły:
- Rokita-Jaśkow, J., Wolanin, A., Król-Gierat, W., Nosidlak, K. (2023). Bridging the 'dual lives’ : school socialization of young bi/ multilinguals in the eyes of EFL teachers. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism,2023, Vol. 26/4, pp. 395-410. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13670050.2022.2114788?src
- Król-Gierat, W., Savić, V. (2023). The diverse linguistic attainment and attitude development of children learning English as a foreign language in inclusive classes. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne. 2023, Vol. 42, pp. 261-287. https://studiapedagogiczne.ujk.edu.pl/numery/42.pdf
- Król-Gierat, W., Nosidlak, K. (2022). Akcja integracja, czyli jak zintegrować ucznia z Ukrainy z zespołem szkolnym. Języki Obce w Szkole, 2022, nr 4, pp. 73-84. https://jows.pl/artykuly/akcja-integracja-czyli-jak-zintegrowac-ucznia-z-ukrainy-z-zespolem-klasowym
- Król-Gierat, W., Rak, K. (2022). Analiza projektów studenckich dotyczących pracy dydaktycznej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w klasie włączającej i zdigitalizowanym środowisku – odpowiedź na czasy pandemii COVID-19. Neofilolog 2022, nr 58/2, pp. 227-239. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/article/view/31607
- Rokita-Jaśkow, J., Wolanin, A., Król-Gierat, W., Nosidlak, K. (2023). Bridging the 'dual lives’ : school socialization of young bi/ multilinguals in the eyes of EFL teachers. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism,2023, Vol. 26/4, pp. 395-410.
- Król-Gierat, W., (2014). Bella signora dai capelli turchini czy może o kruczoczarnych włosach – przekład nazw własnych polskiej wersji dubbingowej Pinocchia Roberta Benigniego. Między Oryginałem a Przekładem R. XX 2014 nr 1 (23) O przekładzie filmowym. Kraków: Księgarnia Akademicka, pp. 125-141,
- Król-Gierat, W. (2019). Zabawy stymulujące uczniów z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego na lekcji języka obcego. Języki Obce w Szkole. – 2019, nr 1, s. 49-54,
- Król-Gierat, W. (2019). Investigating the Self-Concept of Children with Special Educational Needs in the Context of Foreign Language Learning. In: Rokita-Jaśkow, J. and Ellis, M. (eds). Early Instructed Second Language Acquisition: Pathways to Competence. Bristol: Multilingual Matters,
- Król-Gierat, W. (2021). „Analiza orzeczeń dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej pod kątem trudności w nauce języka obcego”. In: Rokita-Jaśkow, J. and Nosidlak, K. (eds) Nauczanie dzieci języków obcych : globalne wyzwania, lokalne rozwiązania properties. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, pp. 61-80.
- Król-Gierat, W. (2021). „Learning Preferences of SEN Children in an Inclusive English Classroom”. In: Rokita-Jaśkow, J. and Wolanin, A. (eds). Facing Diversity in Child Foreign Language Education. Cham: Springer Nature Switzerland AG, pp. 123-142.