Uczeń z doświadczeniem uchodźczym w klasie. Jak sobie poradzić? Warsztaty metodyczne dla nauczycieli anglistów… i nie tylko.
Ostatnie wydarzenia i napływ uchodźców z Ukrainy znacznie zmienią krajobraz edukacyjny i językowy w dotąd dość monolitycznej polskiej szkole. Uczniowie–uchodźcy zostają włączeni do klas ogólnodostępnych. Nie wszyscy nauczyciele czują się przygotowani do pracy z uczniami-uchodźcami, mówiącymi innym językiem.
Jako formę wsparcia, pracownicy Katedry Dydaktyki Języka Angielskiego Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie zaproponowali warsztaty dla wszystkich nauczycieli chcących wesprzeć uczniów-migrantów w skutecznej integracji w klasie szkolnej w trakcie prowadzonych lekcji. Na warsztaty zaproszeni zostali nauczyciele szkół podstawowych i średnich, którym bliski jest los ucznia z doświadczaniem migracji i którym zależy na jego skutecznej integracji w środowisku szkolnym, aby wesprzeć go w dalszej edukacji.
Szkolenie odbyło się w dniu 26 marca 2022r. na platformie MS TEAMS. Przykładowe materiały szkoleniowe znajdują się tutaj
Udział w warsztatach był bezpłatny. Wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikat uczestnictwa.
09:00-09:50 | Jak skutecznie włączyć ucznia w zespół klasowy, czyli o zarządzaniu klasą i mediacji językowej. dr hab. Joanna Rokita-Jaśkow, prof. UP | Warsztaty dla asystentów nauczycieli z wykorzystaniem darmowych aplikacji na komputer i telefon. mgr Eliza Marczak |
10:00-10:50 | Przełam pierwsze lody! Gry i zabawy wspierające adaptację dzieci cudzoziemskich w nowym środowisku szkolnym. dr Werona Król-Gierat | Akcja integracja, czyli jak zintegrować nowego ucznia z klasą, jednocześnie ucząc języka. dr Katarzyna Nosidlak |
11:00-11:50 | Metoda projektu a włączanie ucznia-cudzoziemca w klasie szkolnej. dr Joanna Pitura | Za którymi górami, za czyimi lasami…? Wykorzystanie bajek i opowiadań w mediacji interkulturowej dr Agata Wolanin |
12:00-12:50 | Przegląd materiałów do nauczania języka polskiego jako obcego do wykorzystania z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi mgr Joanna Jakubik | Wellbeing – czyli jak zadbać o dobrostan ucznia i nauczyciela dr Sabina Nowak |